دلیل اهمیت صنایع فولاد رهام پارس؟
2022-11-26
صنایع فولاد رهام پارس
2022-11-26

پروژه صنایع فولاد رهام پارس پروژه ای برای جلو گیری از خام فروشی

پروژه صنایع فولاد رهام پارس پروژه ای برای جلو گیری از خام فروشی

در سال‌های اخیر که موضوع تحریم‌های اقتصادی و تداوم فشارهای تحریم بر فضای کلان اقتصاد ادامه یافته، مسئولان اقتصادی و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کشور، موضوع کاهش وابستگی اقتصاد به فروش نفت و گاز، کاهش وابستگی به خارج کشور و توانمندسازی سایر بخش‌های اقتصاد ازجمله بخش معدن و صنایع معدنی را موردتوجه قرار داده‌اند؛ در این خصوص می‌توان به طرح های دولت سیزدهم اشاره کرد که صنایع فولاد رهام پارس یکی از آنها می‌باشد.

کار اصلی مفهوم‌سازی و بازخوانی مفاهیم اقتصادی، منافع ملی، تولید و ارزش‌افزوده و اشتغال و… است. تا به‌جای مشقت و هزینه زیاد تولید و درآمد کم و خام فروشی، شاهد رشد ارزش‌افزوده و تبدیل مواد خام به محصولات باارزش بالاتر و با هزینه کمتر و صادرات آن به بازار جهانی باشیم. باید از مزیت نسبی خود یعنی معادن و منابع زیرزمینی استفاده کنیم. بخش معدن می‌تواند به‌جای تمام بخش‌های اقتصادی کشور از نفت و گاز گرفته تا کشاورزی، تولید، درآمد و صادرات ایجاد کند.

باوجود انتشار هرروزه اخبار متعدد مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی از سوی نهادهای متولی صنعت و معدن کشور، اختصاص منابع مالی و تسهیلات بانکی، تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌ها و مذاکرات مختلف داخلی و خارجی در گوشه و کنار کشور، همچنان دغدغه‌های اصلی بخش معدن و صنایع معدنی برای بهبود جایگاه و نقش معدن در اقتصاد ملی، به قوت خود باقی است و سرمایه‌گذاران بخش معدن هنوز تا رسیدن به نقطه‌ای که پاسخ مناسب از سوی مسئولان اقتصاد کلان و بخش‌های معدن و صنایع معدنی بگیرند، فاصله بسیار دارند.

واقعیت این است که در سال‌های اخیر که موضوع تحریم‌های اقتصادی و تداوم فشارهای تحریم بر فضای کلان اقتصاد ادامه یافته، مسئولان اقتصادی و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کشور، موضوع کاهش وابستگی اقتصاد به فروش نفت و گاز، کاهش وابستگی به خارج کشور و توانمندسازی سایر بخش‌های اقتصاد ازجمله بخش معدن و صنایع معدنی را موردتوجه قرار داده‌اند؛ در این خصوص می‌توان به طرح هایی توسعه ای دولت اشاره کرد که صنایع فولاد رهام پارس یکی از آن ها می‌باشد.

هدف از این راهبرد و توجه به رشد و توسعه اقتصاد داخلی، کاهش خام فروشی مواد معدنی، نفت و گاز و همچنین افزایش صادرات و مراوده تجاری با کشورهای طرف تجاری ایران در خاورمیانه، آسیا، آفریقا، روسیه و کشورهای همسایه این است که بتوان از طریق افزایش ارزش‌افزوده در بخش معدن، صنایع معدنی، پتروشیمی و پالایش فرآورده‌های نفتی، هم درآمد ریالی و ارزی بیشتر ایجاد کرد و هم برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، تاب‌آوری اقتصاد ایران در برابر مشکلات تحریم، تأکید بر مزیت‌های نسبی و توان اقتصاد ملی و کاهش وابستگی به خارج کشور، ایجاد ارزش‌افزوده در صنعت کشور و کاهش خام فروشی، کاهش وابستگی به خارج کشور، کاهش مخارج ارزی، فروش مواد واسطه‌ای و اولیه موردنیاز صنایع داخلی کشور و صادرات آن به کشورهایی که با ایران همچنان مراوده اقتصادی و سیاسی دارند، تحقق یابد.

4 دیدگاه ها

  1. حسین بیات گفت:

    انشاءالله که هر چه سریعتر راه اندازی بشه

  2. علی حامدی گفت:

    خدارو شکر با افتتاح این پروژه بیکاری ریشه کن میشه تو این منطقه

  3. خلیل احمدی گفت:

    سلام و خسته نباشید به همه کارکنان این پروژه

  4. یوسف میرزایی گفت:

    امید به خدا که هر چه سریعتر این کارخونه راه بیوفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *