سرکشی و تکریم خانواده پنج شهید والامقام شهرستان بختگان
2023-04-17
پیام تسلیت مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی فولاد رهام پارس به مناسبت درگذشت مادر رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس
2023-04-29

ضرورت توسعه صنایع پایین دستی و تبدیلی در شهرستان نی ریز

شهرستان نی‌ریز یکی از پرظرفیت‌ترین شهرستان‌های استان فارس و کشور است که با وجود معادن فراوان و منابع بی‌نظیر خدادادی و البته نبود صنایع تبدیلی به بهشتی برای واسطه گران تبدیل شده است. نام نی‌ریز را که می‌شنوی نا خداگاه ذهنت متبادر می‌شود به سمت معدن، سنگ، سیمان، کروم، آهن، حتی انجیر، پسته، انار، بادام و گردو و…کمتر شهری را می‌توانید در استان که چه عرض کنیم در کشور پیدا کنید که چنین مواهب خدادادی چهار فصلی را دارا باشد و از قِبَل آن حتی یک جوان بیکار داشته باشد.

بهشت خام فروشان

 اما اینجا نی ریز بهشت خام فروشان است و تنها چیزی که نمی‌توانی در بسیاری از موارد برای منابع خام خدادادی یافت کنی صنایع تبدیلی است! با وجود اینکه سطح زیرکشت قابل توجهی از مزارع کشاورزی نی ریز را پسته، این طلای سبز در بر گرفته اما فرآوری در این شهرستان بر روی پسته انجام نمی شود تا بتوان با ارزش‌افزوده بیشتر برای کشاورز، آن را به فروش رساند تا اینکه در کنار این فرآوری ایجاد اشتغال شود و چهار نفر جوان مشغول بکار شوند.

دومین انجیرستان دیم

جهان چشم به راه ورود صنایع تبدیلی یا اینکه دومین انجیرستان دیم جهان باشی اما حتی یک تولیدی کیک انجیر، شربت انجیر، کلوچه انجیر، مسقطی انجیر، کمپوت انجیر یا…‌ در شهرستان محل تولید این محصول با ارزش وجود نداشته باشد و همه محصول به صورت خام صادر گردد و در مناطق دیگر کشور و جهان فرآوری شود و دوباره محصول فرآوری شده برای فروش به نی‌ریز بیاید. بادام و گردو هم از محصولات تولیدی عمده شهرستان نی‌ریز است که کشاورزان و باغداران در فصل برداشت آنقدر محصولشان را دلالان با نرخ پایین می‌خرند و انگیزه‌ای برای ادامه کار برایشان باقی نمی‌ماند، حال اینکه با احداث صنایع فرآوری و تولیدی بر پایه محصولات فوق الذکر ضمن ارزش‌افزوده محصولات، ایجاد صنایع و کارخانجات موجب ایجاد اشتغال و تولید بیشتر نیز می‌شود. نمونه عینی این مسئله وجود یک کارخانه تبدیلی محصول انار در شهر نی‌ریز است که از زمان تاسیس توانسته ضمن ایجاد اشتغال کمک شایانی به باغداران در خرید محصولات کند. هر چند همین کارخانه نیز هنوز جای توسعه و گسترش و تولید محصولات متنوع‌تری از انار را دارد و باید به جایی برسد که با احداث کارخانجات پایین‌دستی دیگر نیاز به صادرات بشکه‌ای کنسانتره نباشد اما در نوع خود فعالیت چنین کارخانه‌ای کمک به افزایش تولید و اشتغال قابل دفاع می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خام‌فروشی در سایر منابع خدادادی شهرستان نی‌ریز وجود دارد. شهرستان نی ریز سرشار از معادن سنگ، انواع فلزات از جمله کروم، آهن، مواد معدنی مورد نیاز کارخانجات سیمان و… نیز است. از سالیان دور معادن سنگ چینی و مرمریت نی‌ریز جزء بهترین و مرغوبترین معادن سنگ کشور است اما هنوز با وجود بیش از ۲۰۰ کارخانه سنگ بری در شهرک سنگ این شهرستان، مقادیر زیادی سنگ به صورت قله و فرآوری نشده از شهرستان به سایر نقاط استان و کشور و حتی خارج از کشور، خارج می‌شود. به طور میانگین هر کارخانه متوسط سنگ بری نیاز به ده الی ۲۰ کارگر دارد و درصورتی که جلو خروج مواد معدنی از شهرستان گرفته شود قطعا سهم بیشتری از اشتغال و تولید نصیب شهرستان می‌شود. این موضوع البته در خصوص خام‌فروشی ماده معدنی کروم با احداث یک واحد صنعتی فروکروم مرتفع شده و در آینده نزدیک پس از بهره‌برداری از کارخانه دیگر این ماده معدنی همچون اکنون که به صورت خام به سمت بندرگاه‌ها بارگیری می‌شود از شهرستان خارج نخواهد شد و برآوردها نشان از اشتغال حداقل ۱۵۰ نفری در این کارخانه در آینده نا چندان دور دارد.

شرکت صنایع فولاد رهام پارس

یکی از اقدامات مهم در خصوص توسعه صنایع معدنی کلنگ زنی شرکت صنایع فولاد رهام پارس، با ظرفیت تولید سالانه 7/1 میلیون تن آهن اسفنجی و 500 هزار تنی بریکت و اشتغال بیش از 1000 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم با تأکید بر حفاظت از محیط زیست است به نحوی که با احداث نیروگاه، آب و برق مورد نیاز خود را تأمین کند و همین‌طور برای 26 مگاوات برق موردنیاز نیروگاه 50 مگاواتی احداث خواهد شد. پروژه صنایع فولاد رهام پارس را می توان یکی از بزرگ ترین پروژه های زیر مجموعه آهن و فولاد کشور و برگ زرینی در صنعت استان فارس به شمار آورد چرا که محل اجرای طرح با دارا بودن پتانسیل عبور راه آهن شیراز به سیرجان و کرمان که در حال احداث میباشد، به راحتی امکان دسترسی به ذخایر معادن سنگ استان کرمان را فراهم میسازد. از دیگر اهداف احداث کارخانه صنایع فولاد رهام پارس می توان به بر طرف نمودن مشکل اشتغال، توسعه زیرساخت های صنعتی و ایجاد زنجیره صنایع تولیدی در این منطقه و … اشاره نمود.

جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه سیمان

البته تاسیس دو کارخانه سیمان سفید و خاکستری در شهرستان نی‌ریز جلو خروج خام مواد معدنی را در این دو حوزه گرفته و اشتغال چند صد نفری حاصل فرآوری مواد معدنی و کار تولیدی در این حوزه قابل تقدیراست. به هر حال هر چند استاندار محترم سال گذشته عنوان کرد که جلو خروج مواد معدنی خام را از سال آینده از استان خو اهد گرفت و شرکت‌ها موظفند صنایع پایین‌دستی خود را جهت تولید بیشتر احداث کنند.

فولاد غدیر پیشگام در اشتغال‌آفرینی

شرکت فولاد غدیر اخیرا توانسته نسبت به راه‌اندازی کارخانه فولاد‌سازی و شروع عملیات تاسیس کارخانه گندله‌سازی خود اقدام کند و به نوعی چرخه تولید خود را تکمیل کند تا مانع از صدور مواد معدنی خام به خارج از شهرستان شود.حاصل این اقدام ارزشمند مدیریت شرکت فولاد غدیر، اشتغال به کار بیش از هزار نفر از جوانان نی ریزی در کارخانجات تولیدی این مجتمع بزرگ صنعتی و آبادانی منطقه در قبال پرداخت حق مسئولیت‌های اجتماعی و تولید ثروت در شهرستان است که مورد توجه و استقبال همگان قرار گرفته است.

فارس

1 دیدگاه

  1. کریمی گفت:

    سلام -لازم میدانم ضمن قدردانی از جناب دکتر شهبازی مدیرعامل محترم شرکت رهام پارس ومجموعه مدیران وپرسنل این شرکت وبا عنایت با مطلبی تحت عنوان:ضرورت توسعه صنایع پایین دستی و تبدیلی در شهرستان نی ریز؛تقاضا کنم: از آنجا که۱- با احداث باند دوم جاده قطرویه- بختگان -ارسنجان وعبور ازمنطقه معروف به میان قندیل اراضی وسیعی مناسب سرمایه گذاری در نزدیکی شهر آباده طشک آزاد می شود ۲- با اجرای خط انتقال آب خلیج فارس به شهرستان بختگان، مشکل آب صنایع دراین شهرستان قابل حل است۳- تامین نیروی کار درشهرستان بختگان به مراتب از بسیاری از شهرستان ها راحت تر است۴-به دلیل محرومیت وعدم توسعه یافتگی ؛به ویژه درطرح توازن منطقه ای ؛این شهرستان مورد حمایت دولت است۵-انشاءا….شهرستان بختگان از مواهب کامل وارزش افزوده این سرمای گذاری بهره مند شود لذا موردانتظار است انشاءا…متقاضیان سرمایه گذاری درصنایع پایین دستی فولاد به شهرستان بختگان هدایت شوند.
    باسپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *